×
Kaffemuffins

Kaffemuffins


Då var det dags för första hemfärden. Ja, denna vecka var lektions fri så varför inte åka hem och gosa? Så nu sitter jag på tåget och sippar på lite kallt kaffe,  tittar ut på ett skymmande Finland fast klockan bara är halv 6 och lyssnar till gubbar som funderar på hur man får sina elever att lyssna. Den här tåg resan kommer nog gå fort ändå, jag har mörkchoklad om det blir tråkigt och fullt batteri i telefon för att störa mina vänner när det blir ännu tråkigare. Dessutom packade jag ner ”teds nya ord” ifall jag hinner läsa. Obs obs, jag såg självaste Ted idag när jag klev ur spårvagnen!




Jag tänkte också passa på att tipsa om ett muffins recept jag nyligen testat på, såklart i temat kaffe. Det var så fasligt länge sedan jag bakat, men jag lyckades få ihop 12 muffinsar till sist.

KAFFEMUFFINS, 12 st:
75 g smält smör, 2 msk pulverkaffe, 2 msk hett vatten, 4 ½ dl vetemjöl, 1 msk bakpulver, 1 ½ dl farinsocker, 2 ägg, 2 dl vispgrädde, till topping: grädde + kakaopulver/strössel/apelsin skivor

Värm ugenen till 200°C och rada ut 12 muffinsformar på en plåt. Blanda ner pulverkaffet i vattnet och rör om, låt sedan svalna. Rör ihop mjöl, bakpulver, salt och socker i en stor skål. Vispa äggen lätt i en annan bunke och tillsätt sedan vispgrädde, smör och kaffet. Därefter rör du försiktigt ner de vispade ingredienserna med de torra. Rör inte om för länge, bara så att allt precis blandas. Fördela smeten i muffinsformarna och grädda sedan i ca. 20 minuter, eller tills muffinsen är gyllenbruna. När muffinsen svalnat och just före srvering kan du dekorera med grädde och kakaopulver/strössel/apelsin skivor. Mums!

Inga kommentarer

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine