×
Jul(ia)listan

Jul(ia)listan

Meh vilken underbar lista som sprids i världen - en jullista!

Pepparkakor eller lussebullar? 
Det har aldrig varit tradition med lussebullar vid vårat, jag bakade bullarna en gång men avskydde smaken av saffran något brutalt. Däremot har pepparkaksbaket alltid varit en stor höjdpunkt, ibland skall det göras pepparkakshus ibland något annat - men en gång om året måste jag minst baka dessa kakor.

Chokladpraliner eller knäck?
Knäck! Chokladpralinningarna har jag ätit mej trött på för länge sedan, speciellt klassikerna är inte goda längre - ändå trycker jag i mej dem varje år? Knäck däremot är lite mer av en raritet och nog därför det är så gott!

Köttbullar eller prinskorvar?
Båda, på min tallrik vid jul skall det finnas allt på en och samma gång!

Lutfisk eller julskinka?
Jag skulle vilja säga lutfisk för jag skulle så gärna vilja tycka om det.. däremot är jag säker på att julskinka är mums i år igen.

Fazer eller Aladdin?
För att vara fosterländsk skulle jag vilja svara Fazer, men det är just deras pralinask jag ätit ihjäl mej på. Aladdins kösbärslikör är mer lockande nuförtiden.

Glögg eller julmust?
Åh! vilken lurig fråga.. här är det fullkomligt 50/50, jag älskar båda dessa högtidsenliga drycker likvärdigt.

Dopp i grytan eller risgrynsgröt?
Som jag önskar att dopp i grytan fanns på vårat julbord, precis som i svenssonsvensson där ingen äter av maträtten men utav tradition skall den finnas där. För att vara ärlig har jag ingen aning om vad detta är för en gryta? Risgrynsgröt och andra sidan med plommonkräm till är en succé. Ännu till om där finns en mandel i. Jag kan inte annat än älska detta koncept med en maträtt som fungerar lite som en skraplott - har man tur kan man få mandel = pris!

Hemma eller borta?
Hemma hemma hemma

Utomlands eller Finland?
Hemma hemma hemma

Ge eller?
Båda. Älskar att planera klappar och allt julstök det innebär.. men för att vara ärlig vore julafton rätt torr om jag inte själv fick öppna några klappar.

Mysteriet på Greveholm eller Sunes Jul?
Båda är respektfullt bra julkalendrar, Sunes jul är dock min personliga favorit. Den klassar allt i min värld

Chokladkalender eller paketkalender?
I en chokladkalender vet man vad man får varje dag, endast motivet varierar. Så för spänningens skull är nog en paketkalender roligare

Plastgran eller äkta?
Vi hade riktig gran i många år.. vi lyckades alltid välja en utan kvistar. Ett träd kan se praktfullt ut ute i skogen men banne mej vad fula träd vi alltid lyckades släpa hem. Nuförtiden kör vi plastgran och den har väldigt täta och fina kvistar från år till år.

Julkyrkan eller Kalle Ankas jul?
Det kanske finns nackdelar med att föräldrarna bandade in kalle ankas jul på VHS  när man var liten. Jag tittade på Ferdinand, Lady och Lufsen året runt.. på senare år har jag därför inte haft tålamod att titta programmet till slut på julafton. Julkyrkan är dock en tradition som ej kan brytas. Det var dock lite vemodigt när de hade bytt julsånger i programmet förra året, eeftersom det viktigaste med julen är att den är identisk från år till år.

När är det dags att pynta?
När du vill pressa fram julstämningen, så när helst du känner för det.

Kan du komma på nått negativt med julen?
Matkoma 24/7

Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul?
Jo faktiskt, därför började jag med den i tid i år

När öppnar du dina julklappar?
På julafton, kvällstid

Vad är viktigaste med julen?
Som sagt, viktigt att den är identisk från år till år


Inga kommentarer

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine