×
Fotostudio

Fotostudio

Goddag, hur står det till? Idag tänkte jag ta och visa något som kan anses vara lustigt eller intressant, min fotostudio sommartid. Jag jobbar alltid väldigt ekonomiskt, självlärt och provisoriskt - kanske är jag den enda med en fotostudio som denna, kanske inte. Jag skulle bra gärna se hur andra gör! 

Hursomhelst. När jag skall fota alla matbilder såhär i sommartid, något jag älskar att göra, då lyfter jag ut min vita träskiva som är cirka 1x2 meter stor. Jag lägger den i gräset utanför våran dörr där det är skuggigt och perfekt ljus. Fördelar med skuggan är att mina fotomotiv slipper skarpt ljus och nackdelar är att myggor stortrivs här. Platsen utanför dörren är bra eftersom det är kort transportsträcka från köksbordet där maten ofta kommit till.

Under en fotosession har jag oftast en assistent till hands. Beroende på vem som är hemma för dagen så kan det vara mamma, grannen eller syrran som råkar illa ute. Fotoassistenten har till uppgift att springa efter rekvisita som jag glömt, typ sugrör eller servetter. Alternativt kan de få vakta bakverket när jag själv springer efter rekvisitan, för annars är det risk att myror eller mygg attackerat alltihopa. Ibland behövs det också handmodeller eller någon som kikar att bakverket ligger i en jämn rad.

Tills vintern funderar jag på att köpa riktiga fotolampor eller annars googla hur man bygger en egen fotostudio av typ ficklampa och tejp.. Hursomhelst är nog detta sommarens största hobby, nämligen baka, fota och redigera. Japp, det var min bekännelse för dagen- hur gör du?


Inga kommentarer

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine