×
Soppabowl

Soppabowl




Varför bara göra smoothie bowl när man kan göra allt lika fint? Jag älskar att toppa mat med frön, grönsaker/frukt av olika slag eller extra ost som i det här fallet. Både för att göra utseendet lite utöver det vanliga och så att man njuter aningen mer. (Inte precis som att varje maträtt ser ut som ovan men kanske är det just därför det blir extra gott när man väl lyxar till det och dekorerar.)

Så ja, soppabowl rekommenderar jag varmt till kyliga höstkvällar som denna! Soppan kan ju varieras oändligt (en på pumpa måste jag ännu fixa <3) men tills jag hinner koka ihop en ny kan jag bara drömma om att slurppa i mej den här härligt, lena batat- och getostsoppa igen.


Batat- och getostsoppa

  • 1 batat
  • 4 morötter
  • 2 gula lökar
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 msk olivolja
  • 7 dl vatten
  • 1 grönsaksbuljong
  • 1 (200g ) getost
  • timjan, salt, peppar


Gör så här:

Skala och skiva bataten och morötterna i tärningar. Skiva lök och vitlök i mindre bitar och fräs i en kastrull i en skvätt olja. Tillsätt därefter bataten och morötterna och stek ytterligare en stund. Häll sedan över vattnet och buljongen och koka upp. Låt koka i 20-30 minuter. Ta av från plattan när grönsakerna är mjuka, mixa soppan. Tillsätt därefter kryddorna och getosten, lite i gången och fortsätt mixa tills du har en len och smakrik soppa. Spara lite getost till dekorering. Toppa därefter med grönkål, solrosfrön och getost.



Inga kommentarer

Copyright © the GlassbergCREATED BY ThemeShine